Personligt

Har du personlig erfarenhet av att använda läkemedel med losartan?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter här nedan (lämna en kommentar).

6 Responses to Personligt

  1. Lena says:

    Hej! Jag har nu blodtrycksmedicinen Losartan Orifarm, hade tidigare Losartan Teva. När jag hämtade ut medicin senast så fick jag Orifarm istället för Teva. Kvinnan på apotektet sa att det är samma substans i tabletterna och bara olika tillverkare. Endast färgämnen i tabletten kunde skilja. Kan jag känna mej trygg med att tabletterna har samma innehåll?

    • Webmaster says:

      Ja, enligt tillverkarna så är det exakt samma aktiva substans i tabletter från de olika tillverkarna. Det vill säga losartan.

  2. Rita gustafsson says:

    Kan jag jag äta lergigan 25mg (för sömnen) tillsammans med losartan teva 50 mg?

  3. Esther Andersson says:

    Jag har kroniskt hjärtflimmer och högt blodtryck, för dessa två sjukdomar har jag ordinerats Losartan/Hydrochlorothiazide 50 mg (1 tabl till frukost) + Bisoprolol 5 mg till middag, vid sist besöket hos läkaren ökades dosen med 2,5 mg.
    Då låg blodtrycket på 145-90 och pulsen på 75-80. Efter att ha haft det i ett par månader på detta sätt försökte jag själv anpassa medicineringen, främst för att slippa flåset och det nästan omöjliga i att försöka ta sig uppför den minsta lilla lutning i terrängen. Jag tog bort 2,5 mg Bisoprolol och ökade dosen Losartan med en halv tablett och det fungerar utmärkt på blodtrycket och pulsen har sjunkit.
    Idag ser mina värden ut som följer:133/81/70, 129/79/78, 128/80/80. Normalt ligger pulsen på 70/75. Vissa dagar har undre blodtrycket sjunkit till 65-70.
    Är dessa värden bra? Kan jag fortsätta med denna egna medicinering?

  4. Hans says:

    Då jag hade tandvärk en gång i tiden steg BT till över 200, det berodde på infektion i käkbenet.
    Höger öga (mycket närsynt på det) passade då på att kollapsa glaskroppen och det blixtrade i ögat, det var orsaken till sjukhusbesök och upptäckten av det höga BT.
    Efter behandling hos tandläkare sjönk BT till ca 170 – 180 och diab. ca 100, fick Losartan då ju även detta är för högt men tydligt ont i bröstet efter bara en enda tablett.
    Ovanlig biverkan tydligen, jag hade också hjärtklappning som inte finns omnämnt här.
    Dagen efter tog jag en halv tablett (minns inte styrkan) men samma problem och därefter slutade jag helt med medicin under ca ett år.
    Mätte BT igen pga upprepat näsblod i våras och det låg fortfarande på samma höga värde trots att jag börjat motionera mer.
    Fick börja med betablockerare som dock gör mig mycket trött, fortfarande efter 7 – 8 månader, pulsen minskar men är bra utan medicinering, BT påverkas marginellt.
    Det ligger mellan 160 – 170 / 90. Pulsen mellan 50 -60.
    Kort tid adderade låg dos amledopin (Kalciumhämmare) men mådde dåligt av den fortfarande
    efter en månad och slutade. Dock var det effektivt och sänkte tillsammans med betablockeraren BT till helt normala värden.
    Ramipril (kärlvidgande mm) gör ingen skillnad på BT och jag mår lite illa av det också.
    Har Losartanet kvar och funderar på att ta en mycket liten skärva av detta tillsammans med betablockeraren?
    Vill gärna minska dosen betablockerare som idag är 50 mg. Pga tröttheten.
    Läkare på HC tyckte jag kunde prova att öka dosen B-blockerare eftersom jag inte tycks tåla
    annan medicin, men det vill jag inte.

  5. Ann-Kristin Sjögren says:

    Har i fyra veckor ätit Enalapril och mått dåligt av denna tablett (muskel- och ledvärk, diarré och hjärtklappning) och har nu fått recept på Losartan Actavis istället. Vid uthämtning har denna ersatts av Losartan Bluefish. Vad är skillnaden?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *